Na rynku funkcjonuje mnóstwo różnego rodzaju sklepów – m.in. spożywcze, odzieżowe, sportowe czy wielobranżowe. Decydując się na otwarcie takiego obiektu, trzeba przede wszystkim zadbać o jego optymalną funkcjonalność, ułatwiającą klientom poruszanie się w przestrzeni zakupowej. Poza tym ogromne znaczenie ma estetyka całego wystroju oraz wyposażenie perfekcyjnie dostosowane do sprzedawanych produktów. Z niniejszego artykułu dowiemy się, co konkretnie powinien obejmować dobry projekt sklepu.
W trakcie projektowania wnętrza sklepu należy koniecznie pamiętać o tym, aby było w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami BHP, przeciwpożarowymi i sanitarnymi. Z pewnością niezbędna okaże się sprawna instalacja wodno-kanalizacyjna oraz elektryczna. Kolejna istotna zasada to zastosowanie odpowiednich reguł z zakresu identyfikacji wizualnej, gwarantujących sprzedaż na zadowalającym poziomie. Chodzi zwłaszcza o kolorystykę, która musi być wystarczająco przyjemna dla oczu. W kategorii wyposażenia kluczową rolę odgrywają oczywiście meble sklepowe w postaci drewniano-stalowych regałów, niskich i wysokich szafek, stojaków, wieszaków, przeszklonych gablot, lad i systemów modułowych. Powinny one w stu procentach odpowiadać profilowi biznesu, dlatego wybór poszczególnych konstrukcji wymaga dłuższego zastanowienia. Oto pozostałe ważne zasady:
– umieszczenie głównych towarów na wysokości wzroku konsumentów (od 80 do 120 cm nad podłogą),
– precyzyjne oznakowanie ścieżek między działami,
– zlokalizowanie stoisk z asortymentem promocyjnym obok wyjścia bądź kasy.